Klimatpsykologiskolan, Del 5

IMG_6477.JPG

Du tänker att du ska beställa en mer klimatsmart lunch än du brukar på lunchrestaurangen. Kanske är det veganskt, kanske vegetariskt. Men när du ser att dina kollegor börjar beställa grillad halloumi, fisksoppan eller den där lammgrytan som du vet är så god så “unnar” du dig en fisksoppa. När ni sedan sätter er och börjar äta så visar det sig att din kollega varit i Amsterdam över helgen och att det var en riktig häftig stad. Ni börjar prata om alla underbara städer som finns att upptäcka i Europa och att det går att ta sig bara över en helg, för nästan inga pengar. Olika kollegor tipsar om olika flygbolag och olika resor. Och du känner att det vore härligt att bara få uppleva något nytt och annorlunda en helg. Tänk vad mycket energi det skulle ge dig i din annars gråa vardag. 
En av de absolut starkaste drivkrafterna till olika handlingar är de sociala normerna. Vi är sociala varelser som vill passa in och göra som de andra i den gruppen vi identifierar oss med. Om de flesta i vår grupp ofta flyger på weekends till nya spännande platser så vill vi också göra det. På samma sätt är det större sannolikhet att vi väljer vegansk mat på lunchrestaurangen om alla andra gör det.

KNEP: Istället för att falla in i sociala normer som omger oss kring konsumtio, flygresor, kött-ätande osv så kan vi utnyttja att vi gillar social uppmuntran och bekräftelse så mycket. Att hitta ett socialt sammanhang eller några andra personer som också strävar efter att göra skillnad för klimatet kan verkligen underlätta. Och fler och fler slår sig samman med andra personer i sitt klimatarbete så kommer klimatsmarta val så småningom bli den sociala styrande normen. 

UTMANING: Skicka ett meddelande eller ring en kompis, kollega eller familjemedlem (gör det nu) och bestäm en klimathandling ni ska göra tillsammans. Kanske ska ni äta veganskt i två veckor, gå med i en miljöorganisation ihop eller ta tåget till den där festen ni båda är bjudna till på andra sidan Sverige.