Klimatpsykologiskolan, Del 6

IMG_6478.JPG

Så du blev skiträdd över din egen eller barnens framtid den här heta, torra, konstiga sommaren, och kände att du måste göra något på riktigt. Sluta flyga, äta vegetariskt, sortera dina sopor, äta ekologiskt… Listan över vad man borde ta tag i för miljöns skull kan kännas lång och till och med ouppnåelig. 
Att förändra miljön genom sitt konsumtionsbeteende kallas för konsumentmakt, och tanken är att om jag gör något bra kommer andra följa efter och i slutänden ska det bli en stor effekt. Men när forskare undersöker effekten av handlingar från oss schyssta miljövänner gör de märkliga fynd. 
Klimatförnekare är MER miljövänliga än de som oroar sig mycket för klimatet. Folk som har en medvetet grön konsumtion har lika stort ekologiskt fotavtryck som de så kallade bruna konsumenterna, de som inte gör så många miljövänliga val. Det här fenomenet kallas för the BIG problem, eller Behavior Impact Gap.

KNEP: Faktum är att det inte finns någon enkel lösning, vare sig på BIG eller miljöproblemen. Små åtgärder kommer att leda till små resultat. Och det vi behöver nu är en stor omställning. Det vi kan göra är att förbereda oss för att ställa om, vilket kommer hända vare sig vi är förberedda eller inte. Även om det är mycket som ska göras, så går det att ta ett steg i taget. För den som känner sig djupt nedgången i bekvämlighetsträsket blir det lite som för en missbrukare att bryta ett beroende – den största chansen att lyckas är med stöd från nära och kära.

UTMANING: Bestäm en dejt för att prata omställning. Med din klimatkompis eller någon/några andra som du tror är intresserade (och bekymrade) på riktigt. Prata om de stora och långsiktiga förändringar förändringarna som behöver göras, men glöm inte att också sätta upp kortsiktiga mål. Det är de små stegen som gör det möjligt att orka börja.