SVAR: Det är en väldigt svår utmaning att påverka någons intention via en flyer när de redan har tagit sig ut med ett mål som är att handla. Information väger ofta lätt i jämförelse med tex. Ekonomi, sociala normer och planer om vad vi ska handla. Egentligen skulle man nog behöva nå folk innan de bestämmer sig, för att uppnå en synbar minskning av handlandet.
Om ni ändå ska göra något utanför köpcenter så skulle vi rekommendera att rikta in er mer på att ha samtal med den minoritet som är där och ändå är bekymrade om miljön. Flyers kan vara ett stöd där.
Generellt så brukar folk bry sig mer när det blir personligt. T.ex. när man inser att det är man själv eller ens egna barn som ligger i riskzonen. Men, en flyer är ett ganska opersonligt sätt att kommunicera så det är antagligen inte en bra kombination med personliga budskap.
Det kan vara enklare att få folk att stanna upp för samtal om man samtidigt gör något annat, som en något konstnärligt eller visuellt. Då har man något att börja med och kan säga "vi gör det här för vår oro för klimatet och att vi vill att politikerna ska göra mer - är du orolig för miljön?" Skriv flyern på ett sätt så att den passar att ge till någon som man redan har fått en bra och lyssnande kontakt med. Det är betydligt lättare att få med sig folk som redan är lite med på tåget. De övriga är nästan i stort sätt meningslösa att fokusera på.
Om ni fångar de som är oroliga är det också viktigt att ni presenterar något som ger de ett uppslag till meningsfullhet. Kanske lite info om organisationen eller konkreta tips på vad man kan göra för miljön som ger STOR effekt (inte sopsortera och byta glödlampor). Fokusera på gemensamt ansvar och gemensam skuld, och ge personerna en väg in i att vara med i ett gemensamt arbete utan att bli skammade eller skrämda på plats.

Frida Hylander